top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Spejldansen, af Lippen Løwe

Er der mere mellem himmel og jord, end vi sådan lige går og tror? Og er der rent faktisk nogen, der formår at navigere i dette?

Det spørgsmål stiller debutanten Lippen Løwe i Spejldansen.



I 1688 er Dakota 16, og skal være elev hos sin mor, der er medicinkvinde.

I 1770 skal 17-årige Bianca fejrer sin brors fødselsdag, men stikker i hemmelighed af til fordel for et liv i harmoni med naturen.

Og lige nu lever Leonora på 48 og Filippa, den unge studerende, der ikke tror helt så meget på det spirituelle som Leonora, men alligevel er villig til at tage med hende på en rejse gennem tiden.


 

Spejldansen af Lippen Løwe er ikke en bog med fart over feltet. Det er ikke en bog med drama, og det er ikke den bog der tvinger en ud på kanten af stolen.

Alligevel formår den dog at fange læseren på en imponerende måde, og den kan være svær at lægge fra sig

Fire kvinder lever forskellige liv, men med en del til fælles. De har alle et relativt ens ønske om, hvordan deres liv skal være, og er alle villige til at gøre noget for det. Jeg kunne til tider godt ønske mig at der var lidt mere forskel på deres personligheder, da jeg synes det havde åbnet op for yderligere lektioner, og at det ærligt talt havde været en fordel for plottet, men det er blot mit syn på det.



Bogen har helt sikkert det spirituelle mest i fokus, men uden at gøre det på en fantasy-måde. Der bliver sat spørgsmålstegn ved de ideer vi har om reinkarnation, sjæl, skæbne og diverse evner, der normalt afbørstes som umulige.

Personligt var det ikke noget der snakkede til mig, men jeg kunne sagtens få øje på dygtig udførelse og så videre, så det er blot et spørgsmål om personlig præference.



Bogen er forfatterens debut, men det er ikke noget den er specielt mærket af. Beskrivelserne flyder lystigt, men er alligevel ikke afhængige af metaforer. Især naturen er noget, der beskrives smukt, og jeg synes det giver et godt indblik i forfatteren og de fire kvinders syn på den.


I bund og grund en ganske interessant bog, som gerne sætter spørgsmålstegn ved de trivielle hverdagstanker.


Tak til forfatter Lippen Løwe for anmeldereksemplaret.

bottom of page