top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Se den anden vej, af Torkil Damhaug

Der er mange mennesker i markedshallen i Budapest, en forhastet stemning, og to hjemløse drenge ser deres snit til at tjene føden.

De stjæler en dametaske i håbet om at der er noget af værdi deri.

Det er der, men værdien overstiger langt hvad de var forberedt på, og hurtigt spredes rygtet om at de to drenge har noget, alle vil have.



Karol og Marek lever et barskt liv i Budapests gader, og deres levevej er, at stjæle fra uvidende turister.

En dag stjæler de dog fra den forkerte, og kort efter kommer Marek på skadestuen. Han er blevet ramt af en bil, og er overbevist om, at det ikke var et uheld.

Den lægestuderende Marlen hjælper til på skadestuen den dag, og mens hun undersøger hans skader gør Marek, hvad han altid gør; han stjæler.

Hvad han ikke vidste var dog, at den halskæde er forbundet til Marlens egne hemmeligheder, og hun er villig til at gøre meget for at få den tilbage.


De tres skæbne knudres sammen, og Marlen kæmper for at hjælpe og beskytte Karol og Marek, selvom hun som udlænding ikke er klar over, hvad det er, hun roder sig ind i.


 

Torkil Hamhaug har en sikker skrivestil, der kan levendegøre enhver fortælling.

Han har uden tvivl kendskab til Budapest, der er mere end bare smuk og turistvenlig, og har udnyttet denne viden til at skabe Se den anden vej.

På trods af en lidt tung start fangede bogen mig hurtigt, og på ingen tid blev de næsten 400 sider slugt.


Jeg har ikke selv været i Budapest, men efter at have læst denne bog, føler jeg alligevel at jeg har set miljøet og nogen af stederne.

Dog ikke de samme steder, der beskrives af mine venner der rejser. Det er ikke den smukke side, den idylliske og harmoniske side, men bagsiden.

Et råt miljø, en barsk by, der i al sin pragt rummer mange hemmeligheder og trusler.


Karakterbeskrivelserne er nær det samme, høje niveau, og hver karakter får sin egen individuelle personlighed og motivation.

Det sagt kunne jeg godt have ønsket mig at der var gået lidt mere i dybden med visse karakterer, hvor jeg følte at der manglede noget omkring dem.


Jeg var en smule forvirret over den skiftende fortæller, der, for mig i hvert fald, ikke helt gav mening, men jeg er sikker på der er en tanke bag det.



Plottet er en sammenblanding af den helt rigtige mængde forudsigelighed og plot twists - nok forudsigelighed til, at man tør gætte med, nok overraskelser til, at man ikke får ret.

Der er mange tråde i gang, men de bliver fint flettet sammen, og virker overskuelige på grund af den dygtige forfatter.



Tak til forlaget Modtryk for anmeldereksemplaret.

bottom of page