top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Rav, af Bjørn Isak

Debutanten Bjørn Isak giver her hans skud på en novellesamling - og det er en success!



14 noveller.

13 minutters læsetid, hvis du bliver lige så fanget af den som mig, og sluger den råt.


Okay, måske ikke helt, men min pointe står: Jeg var virkelig fanget af den, og forhåbentligt bliver du det også.


Bogen blev læst, og, som sagt, den blev læst hurtigt. Set i bakspejlet skulle jeg måske have taget mig lidt bedre tid, men det er svært med en bog, så god som denne.

Heldigvis giver det dog kun en undskyldning for at åbne den op en anden gang!


Ærligt talt er jeg ikke sikker på hvad, men noget ved ordene, ved Bjørn Isaks skrivestil fangede mig på en måde, jeg ikke har oplevet før.

Det mest banale blev interresant og betydningsfuldt, og det er jo noget af det fedeste ved at læse - man bliver ikke kunne introduceret til en ny verden, men somme tider også vores egen verden, bare set gennem forfatterens øjne.


Novellerne har alle samme tema, og fokuserer alle på det lidt mørkere, det lidt dystre, men alligevel udforsker de det på forskellige måder.

Det er ikke 'bare' døende parforhold, det er også noget så 'banalt' og alligevel seriøst som venskaber, og noget så vigtigt som forholdet mellem forældre og børn.


At læse den har været en helt speciel, og meget tankevækkende oplevelse, som jeg meget gerne ser andre opmuntret til at opleve!

Derfor får den varme anbefalinger med herfra.

Ikke kun som bog til privatpersoner, men til eksempelvis grundforløbet på ungdomsuddannelser, hvor der tit er et forløb om en bog inkluderet - her ville denne være optimal, og hvis jeg får muligheden for det, bliver det også nævnt for mine lærere.


Og, lige som sidste kommentar:

Bjørn Isak er født i 1990, så forhåbentligt har han mange år tilbage til at leve sit liv, lære, og give hans ord videre til os fans!


Tak til forlaget Brændpunkt for anmeldereksemplaret.

bottom of page