top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Næsten lykkelig, af Anne Hjælmsø

Da Maja hentes i Vietnam og kommer til Kalvehaven er alt forkert. De nye mennesker er søde, men helt forkerte, og det er en meget ulykkelig verden. Bedre bliver det ikke som hun vokser sig ældre, og opdager at der altid er noget, der ikke helt passer - hende selv.



Fra da Maja er barn og bruger sin hverdage på havnen med Jens, til hun gifter sig med Tom og bor på Tommelisevej 7, 278o Herlev med en vidunderlig have og en elsket hund, er der altid noget, der mangler. Hun er ikke lykkelig.

Uden at vide hvad det er søger hun konsekvent efter det. Er det kærlighed, er det en karriere, er det et barn? Intet ved hun med sikkerhed, men da hun hiver alle rødder op og rejser til Vietnam uden returbillet håber hun på at finde det.


 

I 'Næsten lykkelig' følger vi Maja fra barnsben i Hanoi i Vietnam til sit voksne liv i Herlev, blot for at følge hendes hjemvenden igen.

Der er ikke en konkret handlingslinje eller et decideret plot, men mere en gennemgang af hovedpersonens liv. Det var personligt ikke noget jeg var vild med, da det blev en smule for overfladisk til mig. Den handler ikke om adoption og lille Maja, den handler ikke om voksne Maja og hendes ægteskab med Tom, eller om hendes rejse til Vietnam - den handler bare om Maja. For mig var Maja simpelthen ikke en gennemført nok karakter til at jeg nød at læse en gennemgang af hendes liv, og derfor var jeg nok lidt skuffet.


Skrivestilen nød jeg dog i stor grad, og især beskrivelserne efter rejsen til Vietnam fandt jeg interessante. Jeg har aldrig været der, men beskrivelserne i 'Næsten lykkelig' levendegjorde stedet for mig, og det var intet problem at forestille sig handlingen der.


Alt i alt blev jeg ikke slået omkuld af bogen, men den var stadig ganske god underholdning, og ikke en læsning jeg på nogen måde fortryder.


Tak til forlaget Brændpunkt for anmeldereksemplaret.

bottom of page