top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Nordsjællands ukrudt, af Laura Helena Pimentel de Silva

En tankevækkende bog om de unge, der lever på kanten af samfundet.


*Bogen udkommer 31/10/2020*


HAP står for hash afvænnings program, og beskriver stedet, de tre udskud mødes.


Mads tager med af en grund, og en grund alene: fordi han er blevet lovet en billet væk fra Frederiksværk og ikke mindst broderen Dennis.

Olivia passer som udgangspunkt ikke ind i deres hjørne af verden med sin relativt perfekte familie, men oprørskheden har alligevel ført hende til et liv der bliver vildere og vildere for hver fest.

Luna er derimod opvokset med intet spillende for sig, og har måttet kæmpe for at finde sin plads i livet.


De tre unge er vidt forskellige, men finder alligevel et fællesskab på kanten.


 

Nordsjællands ukrudt sætter fokus på de unge, hvis liv på kanten sætter dem i fare. Både Mads, Olivia og Luna lever liv, der er ved at køre ud på et sidespor. Mads bliver involveret med de forkerte, Olivia oplever fysisk fare ved at udsætte sin krop for voldsomme stoffer, og Lunas fortid truer hendes fremtid.


Alligevel må disse personer dog ikke glemmes eller ignoreres, og netop derfor er Laura Helena Pimentel de Silvas bog så relevant. Hendes konsekvente fokus på de udsatte bidrager til at støtte disse personer i at opnå en mere holdbar livsstil.


Nogen mennesker ændrer verden med et brag - Laura Helena Pimentel de Silva gør det én side af gangen.



Sprogmæssigt er der en tydelig fordeling af forfatterevner. Der er et imponerende flow, som også kan ses på eksempelsætningen der fremvises om lidt.

Ordvalget er jeg dog meget i tvivl om. Jeg har ikke nogen imod en akkurat repræsentation af det mere ungdommelige sprog der helt klart ville være mellem karakterene bogen fortæller om.

Desværre føler jeg dog ikke det er en akkurat præsentation i bogen, hvori følgende eksempel kan findes:


"Panserne har snuppet mig et par gange, men jeg har endnu ikke været inde og sidde. Jeg indvilligede i at deltage i HAP, fordi sagsbehandleren har lovet mig en billet væk fra Frederiksværk, hvis jeg gennemfører afvænningsprogrammet. En lejlighed i Hillerød kunne fandeme være fråd."


Bogen handler, som titlen også informerer om, om unge i nordsjælland. Dermed kan jeg ikke sige at slangen i brug der ikke lyder sådan, da jeg selv bor i Jylland, men jeg ville finde det mærkeligt hvis det er tilfældet. Hverken 'panser' eller 'fråd' er ord, jeg har hørt længe.

Det frygter jeg skræmmer den egentlige målgruppe væk, og i stedet appellerer mod mere modne læsere. Dette er dog, som alt andet, blot min vurdering, og kan på ingen måde ødelægge det fine plot eller den velgennemtænkte opbygning!


Tak til forfatter Laura Helena Pimentel de Silva for anmeldereksemplaret.

bottom of page