top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Mørket er lysets chance, af Claus Grymer

"Sommerens saft

på flasker


og dens lykke

på digte


dybt nede

i min mørke kælder"



"Efteråret er smukt

som alting er

når det er for sent"


Ovenstående hedder 'For sent', og kan findes på side ni af Claus Grymers seneste digtsamling.

Jeg blev nødt til at lægge bogen fra mig flere gange, så god var den! Allerede fra starten var det tydeligt at Claus Grymer virkelig har styr på det her - han er så sindssygt velformulerende og ærlig på den mest poetiske måde, at jeg helt mister mælet.


Som jeg har sagt så mange gange før, er poesi meget individuelt, og det er forskelligt hvad der rammer en.

Dette ramte dog mig fuldstændig spot-on, og minder meget om det, der kan findes på tumblr poetry-profiler.

Det er en ny måde at formulere digte på, da den ved første øjekast er langt lettere at 'læse' (analysere), men hvis man vælger at fokusere kan det blive meget dybt.

Man ser toppen af isbjerget, og tror man har forstået det hele, indtil man kigger under vandet.


Forskellen på dette og på tumblr er dog, at for det første er det her dansk, hvilket er sjældent på nettet. Derudover er det i bogform, men vigtigst af alt, så er det en samling af det bedste. Man skal ikke scrolle hundrede meter ned og læse hundrede igennem, for at finde et enkelt godt; man får severet en helt bog med de allerbedste her, og for mig har det været som juleaften!


Jeg tror Claus Grymer henvender sig mere til ungdommen end meget andet poesi, og hvis jeg skulle have en kommentar ville det mere henvende sig til forsiden.

Ikke kun det grafiske design, men også titlen, der, hvis du spørger mig, ikke ligefrem pirrer ens nysgerrighed, hvilket er en kæmpe skam!

Derudover ville jeg måske overveje at forkorte Claus til et C, og dermed have forfatternavnet til at stå som 'C. Grymer', netop for ikke at skræmme ungdommen væk med et lidt 'gammelmandsnavn'.

Han har udgivet siden 73, og det har jeg dyb respekt for, men forsiden giver mig en ide om at henvender sig til jævnaldrende, og jeg er bare ikke sikker på det er hans største mulighed.


Jeg er fuldstændig forelsket i digtene heri, og jeg kommer helt klart til at lede efter hans andre bøger!


Tak til forlaget Brændpunkt for anmeldereksemplaret.

bottom of page