top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

I dag er du Basse - min bror, af Jette Bürgel Nielsen

Da Basse for præcis 55 år siden forsvandt fra sin barnevogn på Kongensgade i Odense ryster det Danmark, for ikke at nævne en mor, der aldrig helt kommer sig.

Alligevel får hun dog efterfølgende en datter, og mange år efter står en ny forfatter klar med sin side af historien. Mød Basses søster.



Gennem en række digte fortæller Jette Bürgel Nielsen historien om hendes halvbror, der den syvende februar 1966 forsvandt drengen kendt som Basse fra den blå barnevogn han lå i.

Hun fortæller om hvordan hun leder efter ham i al hemmelighed, om Peer Thomas Kaae Nielsen, der også ønskede at finde frem til sandheden, om de 15 minutter sagen skaffede hende - og ikke mindst om hvor det endte... I hvert fald indtil videre.

Måske ved deres mor mere, måske lyver hun om mere og skjuler mere, men en ting er sikkert; når hun er død, kan det være Jette endelig kan komme tættere på de svar hun søger.


 

Nu er jeg godt klar over at denne bog rider på true crime-genrens popularitetsbølge, men jeg synes alligevel det er synd, at udgivelsen ligger så tæt på både 50-årsdagen og 55-årsdagen uden at ramme nogen af dem - især da der er lagt tydeligt fokus på at bogen er udgivet samme dato som Basse forsvandt. Det var min indledende tanke, og min næste var ikke mere positiv:

Kunstnerisk set ville jeg ikke vurdere bogen til at være noget mesterværk, og jeg savner de lidt mere detaljerede og oplysende sider af bogen, der jo normalt er det der tiltrækker folk ved genren.


Dog skal det siges, at det der fortælles om, er Jette Bürgel Nielsens oplevelser som den tilbageblivende søskende gennem sin barndom og sit voksenliv. Om det afsavn hun altid har følt, om hendes mistillid til sin mor, og ikke mindst om sin frustration.

Det synes jeg bogen kan sælges på; en frustration beskrevet i digte, en efterladt, overset og tilsidesat søster, i stedet for en true crime-fortælling, for helt ærligt er det begrænset hvor godt den genre passer på bogen. Hvis du ønsker detaljer, oplysninger og mysterier er denne bog ikke den rigtige.


Leder du derimod efter rå og ærlige følelser, efter en besættelsesværdig frustration og desperation? Ja, så er du det rette sted.


Tak til forfatter Jette Bürgel Nielsen for anmeldereksemplaret.

bottom of page