top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Glimt og ekkoer fra ingenting, af M. T. Ness

"Lærte at lære

Tog tid som ikke var

Blev fremmed i læringens magt

Absurd abrupte fragmenter

Strukturer så kringlede

Gav mening og forklaring

På vanvid der ikke kan forklares"



Den lille introduktion over billedet var fra 'Slaven' på side 18 - det første digt i denne bog, der virkelig, som i virkelig, fangede mig.

Jeg er glad for poesi, men jeg skal ikke påklæbe et ord som dygtig inden for det på mig selv.

Det sagt synes jeg dog mange digte i dag er meget 'ligetil'. Ikke lette, ikke simple, for naturligvis er det tvetydigheder og meget andet, men jeg synes digtene i denne her alle skal tænkes over før de forstås.

I hvert fald for mig:)


Det er dog i den grad en fordel, for hvis man sætter sig med en poesisamling ved navn 'Glimt og ekkoer fra Ingenting', så tror jeg ikke man gør det for bare at bruge tiden - så tror jeg, det er fordi man netop har lyst til at læse og lære på denne måde.


Forsiden, titlen og hele designet af bogen er dermed bygget genialt op, og viser netop hvad man kan forvente af bogen.

Det er forfatteren dog også med til. M. T. Ness har en facebookside, med, for det første, et profilbillede der måske kan beskrives som poetisk, og som jeg synes passer titlen på bogen og den overordnede stil rigtig godt.

Derudover er der også selve M. T. Ness - jeg fangede ikke navnet med det samme, men da jeg blev spurgt hvilket bog jeg læste, og jeg sagde det højt, kunne jeg godt høre det.

Fuck, en fed detalje!


At læse denne bog er en oplevelse. En helt speciel oplevelse, som jeg ikke kan sammenligne med noget andet.


Hvis du kan lide digte siger jeg go for it, men den har en dybde man skal være forberedt på.


Og lige et lille tip: Denne er også udgivet på engelsk, og der er både en dansk og en engelsk version af facebooksiden - den danske med næsten 400 likes, den engelske med næsten 300.000!


Tak til forlaget Brændpunkt for anmeldereksemplaret.

bottom of page