top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Glemte kendte, af Morten Ellemose

"Det politisk ukorrekte og krænkende satireværk om glemmebogens berømtheder og andre obskure eksistenser"



Forfatterparret, tvilingeparret og forretningspartnerene Morten og Søren Ellemose er ikke kendte for at være politisk korrekte eller dydige.

De er provokerende til et nervepirrende punkt, og meget, meget få af deres bøger udviser ikke netop det karaktertræk.


Selvom Morten Ellemose har været alene om denne bog (så vidt jeg kan se), er den dog ikke blevet skånet for det humoristiske, satiriske og fantastiske.


'Nu med endnu flere politikere og andre realitystjerner' står der tydeligt på forsiden, hvilket giver en god fornemmelse af, hvilke provokative påstande du kan forvente fra de over 200 sider.



Bogen er et opslagsværk, hvilket jeg som udgangspunkt egentlig er imod. Alting kan googles, og den korte opsummering vi kan nå af personen deri, kan vi finde endnu hurtigere på nettet.

Men denne bog er et særtilfælde, for det er netop ikke med formålet at være et opslagsværk at den er blevet udgivet (vil jeg mene).

Det er derimod et dække for en humoristisk og satirisk bog - alle de komiske, tørre, satiriske og flabede kommentarer gør hele bogen værd at læse.

Mange mange af personerne vidste jeg ikke hvem var - og stadig ikke til fulde, jeg har faktisk nok glemt deres navne igen om en uge - men det var ikke derfor jeg læste den.

Det var 100 procent, uden tvivl, på grund af Morten Ellemoses vidunderlige og forfærdelige humor.


Som jeg læste den kunne jeg ikke lade være med at tænke på hvor underholdende han må være som person, hvis denne slags kommentarer kommer til ham så naturligt, som det virker til i denne bog.



Taget fra side 131:


'Linda Jessica (f. 1998)

Linda blev fem år efter sin fødsel udnævnt til verdens største 5-årige. En titel hun måtte opgive, da hun året efter fyldte 6 år.

Siden da er intet nævneværdigt sket i Linda Jessicas liv.'



Jeg ved ikke om tvillingerne håber på at få adskilt deres navne. De har skrevet rigtig mange bøger sammen, og også et par hver for sig. Glemte kendte er et eksempel på dette.

Men alligevel står der 'Af Søren og Morten Ellemose' på en af de første sider, efterfulgt af en lang række titler.

Jeg er ikke marketingsekspert, og skal heller ikke påstå det, men jeg kan næppe være den eneste der bliver forvirret over hvad er hvad blandt de to.

Men måske er dette netop charmen - for der er jo noget specielt over et søskendepar der arbejder sammen på denne måde.


Tak til forlaget Forfatterskabet.dk for anmeldereksemplaret.

bottom of page