top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Fastliggere, af Bjørn Isak

Bjørn Isak udfordrer de typiske følelser, vi alle kender, i denne novellesamling.



Bogen er opkaldt efter et enkelt værk; fastliggere.

I denne møder vi Mads, der har store eventyr forude. Efter at være ankommet til Toronto har han tænkt sig at tage den 4500 km lange tur til Vancouver uden nogen form for plan eller forberedelse.

Tidligt i rejsen møder han dog Charlie, der men sit sorte hår og sine grønne øjne er smukkere end nogen andre, og hurtigt indleder de to et erotisk og passioneret forhold fyldt med eventyr og kærlighed.

Charlie tager med til Danmark, og må håndtere småborgerlighederne her, mens Mads skal lære at stå ved sig selv - selv hvis det går ud over hans hjem.


 

Bjørn Isak har en måde at gøre de mest ordinære handlinger til spændingsromaner. Jeg forstår det ikke, men jeg nyder det i den grad!

Fastliggere var, by far, min yndlings, og jeg var helt forelsket i den. Vi får et indblik i det så intense og alligevel hverdagsagtige forhold de to har, og så lige på sidste side knækkes deres eventyrlige rejse.


På en måde indebærer alle novellerne følelser, som vi alle kan nikke genkendende til. Måske har vi ikke oplevet situationerne, men følelsen af at være fortabt og alene er ikke ukendte for os, og jeg tror det er en stor del af, hvad der gør bogen så god. Den udforsker og udfordrer os, og måske er vi ikke helt så alene, hvis vi alle er det?


Tak til forlaget Brændpunkt for anmeldereksemplaret.

bottom of page