top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Fra essay til SRP - Din guide til skriftlige opgaver, af Julie Louring


SRP'en er et frygtet emne for mange gymnasieelever.

Allerede i 1.g begynder spændingen at summe omkring dette endnu ukendte territorie, og efterhånden som man hører mere og mere om det, sniger angsten sig længere og længere frem.

Det er dog ikke kun dette sårbare punkt Julie Louring fokuserer på, men derimod alle former for skriftlige afleveringer i alle fag.


Systematisk bliver alle dele af de opgaver, man kan forvente på gymnasiet gemmengået, og hvis der er noget man er i tvivl om, så kan svaret med hundrede procents sikkerhed findes i 'Din guide til skriftlige opgaver'.

Personligt er de skriftlige opgaver ikke min største udfordring, men jeg er af den tro, at man altid kan forbedre sig, og det kommer jeg helt klart til ved hjælp af Julie Lourings guide.

Det er seriøst utroligt at der endnu ikke har været en så dybdeående guide, da den helt sikker bliver en uerstattelig hjælp for mig gennem resten af mine tre år.

En af de bedste ting ved bogen er, hvordan den kan fungerer som et opslagsværk. Du behøver ikke læse det hele hvis du ikke har lyst, men hvis du for eksempel skal skrive et essay kan man via indholdsguiden finde ud af hvorhen man skal.

Man kan jo foreksempel starte på side otte, hvor der er en overordnet forklaring om, hvordan man bygger en opgave op.

Efterfølgende (hvis man vil) kan man tage et kig på side 24, hvor der er lidt generelle råd til før man starter, og derefter gå tilbage til indholdsfortegnelsen.

Under fagene er der underkategorier med type opgave, og siden det i vores eksempel er et essay, hopper vi til side 46, hvor der er et par sider man lige kan skimme før og undervejs når man skriver sin opgave.

På det punkt synes jeg især bogen er genial. Der bliver ikke refereret til nogen sider, uden der er en kort opsummering, så du kan i princippet bare slå op på en tilfældig side og gå i gang med at læse.

Sproget er til at forstå, og der er intet forsøg fra forfatterens side på at lyde klog. Det eneste det er, er velmente råd.

Hvis jeg gav stjerner, ville bogen få fem ud af fem!

Tak til forfatter Julie Louring for anmeldereksemplaret.

bottom of page