top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Den serbiske forbindelse, af Lars Ørlund


Da tiden er kommet til De Olympiske Lege i London står terrortruslerne i kø, og imod manges vilje må John Norton bringes tilbage for at bekæmpe disse.


Historien bygges op omkring De Olympiske Lege i London, hvor terror er planlagt. Op til flere forskellige engelske efterretningstjenester forsøger dog at stoppe det, og til at stå i spidsen for dette indviklede og besværlige arbejde står John Norton.

John var ellers lagt på is efter nogen situationer, jeg bedre ville have forstået, hvis jeg havde læst tidligere bøger, og har valgt at gemme sig i Skotland.

Der er mange der er imod at sætte John Norton på opgaven, men alligevel er det tydeligt at der ingen mere kvalificeret end ham findes.

Han bliver derfor hentet til England, hvor han hurtigt bliver sat ind i de mange trusler og risikoer (Boko Haram, IRA, osv).

 

Det påstås at bogen kan læses uafhængigt af de to foregående (uafhængige) bind, men jeg kan ikke lade være med at tænke, at jeg havde forstået mere af bogen, hvis jeg også havde læst Kapring over Kairo og Blackjack, som de tidligere bøger hedder.

Jeg har dog tidligere læst Run rhino run, hvor jeg synes det er tydeligt at det er den samme forfatter. Endnu engang er miljøerne helt i skabet, og Lars Ørlund formår at nærmest tvinge læseren ud i naturen selv - samtidig med at man sidder i sin behagelige stol med en bog i hånden.

Faktisk er langt størstedelen af informationen, forfatteren tydeligvis besidder, virkelig en fordel, og noget, der virkelig formår at have en stor effekt på hans bøger.

Desværre synes jeg dog ikke denne kæmpe viden er nok til at basere en bog på. Endnu engang må jeg udpege hans skrivekompetencer, og evne til at få videreført information, som er mere end bare mangelfuldt.

Bogen er fyldt med karakterer, handlinger og begivenheder, men Lars Ørlund virker til at have komplet styr på alt dette, og formår næsten at få det til at virke simpelt.

Dette er også en stor fordel for plottet og opbygningen, som på intet tidspunkt når helt i top. Det vejes der dog som sagt op for ved dette, som holder historien spændende og interessant.

Tak til forlaget Brændpunkt for anmeldereksemplaret.

bottom of page