top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Næsvisheder frabedes, af Michael Pedersen


Michael Pederson har taget en grum sygdom, en landsfjende, og latterliggjort den i en kynisk og humoristisk novelle, der forsøger at fjerne tabuets dyne, der tungt ligger over dette emne.


Den 42-årige hovedperson i Michael Pedersons kortroman er på besøg på sin demente fars plejehjem.

Forholdet mellem de to er dog... Mindre end optimalt, og der har altid været steder de gik skævt af hinanden.

Men sygdommen, der er kendt for at tage personligheder, og ikke personer, har også gjort det her.

Hvad der er efterladt, er en mand, der gerne vil le og hygge sig med sin søn, og som sågar går så vidt til at rose ham.

Det er dog svært at have en samtale med en person, hvis rationalitet er væk, og samtalerne ender mere end noget andet som humoristiske og ensporede monologer.

Om forfatteren selv har haft omgang med en med demens kan jeg ikke læse mig frem til, men jeg synes det er tydeligt at han har et tag på, hvad der sker når sygdommen slår til.

Fortælleren mærker selv hvordan flere og flere træk fra faderen (både post og præ-demens) går igen ved ham selv.

Jeg går ud fra at dette må være det tunge emne, der bliver taget op i bogen, men jeg fangede den desværre ikke helt.

Forstå mig ret, det er en ganske fin lille novelle, men det er ikke en af dem, jeg aldrig glemmer.

Apropos novelle, skal det dog siges at bogen er kategoriseret som kortroman, ikke novelle, af forlaget selv.

Der er en hvis længdeforskel på disse to genrer, da novelle typisk ligge på 5000-15000 ord, og en kortroman på 25000-50000 ord.

Nu kommer det naturligvis meget an på antal ord per side. Hvis vi er oppe på et gennemsnit på 400 ord per sider rammer vi 28.800 ord, hvilket rigtig nok gør bogen til en kortroman.

Hvis vi dog i stedet gætter på 300 ord, er vi nede på 21.600 ord i alt, hvilket gør bogen til det der hedder en langnovelle - altså en novelle.

Jeg er måske lige lovlig ordknepper her, men jeg vælger altså at kategoriserer bogen på denne side som novelle, med forklaringen ovenfor, og fordi jeg slog op på en tilfældig side og talte ordene, og kom kun op på 256.

Tak til forlaget brændpunkt for anmeldereksemplaret.

bottom of page