top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Udvalgte fortællinger, af Lev Tolstoj


Fire af Leo Tolstoys mindre kendte fortællinger, alle med det centrale emne 'næstekærlighed' er her samlet i ét eksemplar udgivet ved Bechs Forlag


'Pas på ilden', 'Jord, jord!', 'Hvad menneskene lever af' og 'De to pilgrimme' danner til sammen eksemplaret udgivet ved Bechs Forlag ved navn 'Udvalgte fortællinger'.

Til min store skuffelse er det dog ikke ofte vi ser Lev Tolstojs værker oversat til dansk, hvilket betyder at jeg - lige så vel mange andre litteraturintereserede - må vende os mod de mere internationale sprog.

Denne bog er endda blevet den første bog af ham, jeg har læst på dansk - og hvor har jeg dog nydt det!

Måske du kender Lev Tolstoj, som hans navn er stavet på denne bog, fra hans nok mest kendte værker, Война́ и мир og Анна Каренина, eller som de hedder på dansk; Krig og fred og Anna Karenina.

Hvis du spørger mig, er de begge geniale historier, og det glæder mig inderligt at Leo Tolstoys mindre kendte værker ligeledes kan læses på dansk.

'De to pilgrimme' har længe været en historie, jeg har elsket, så at endelig få den læst på dansk har været til stor glæde!

Bogen er indtalt af Bent Otto Hansen, som i modsætning til mange andre højtlæsere har en mere naturlig stemme, og han er endnu den fortæller jeg har nydt mest at lytte til.

Tak til Bechs Forlag for anmeldereksemplaret.

bottom of page