top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

The lonely hearts travel club 3 - Destination Chile, af Katy Collins


'Hvis du har læst Bridget Jones eller Lindsey Kelk, bliver du nødt til at læse denne lige så vel - det er et must!'


Sa Georgia Greens forlovelse gik i stykker, tager hun sit liv i en anden retning end fyldte chokolader og rosé: Hun vælger i stedet at punktlig gennemgå listen af ting, hun gerne vil gøre og prøve, men som blev droppet for at lave plads til kæresten.

Thailand, Indien og sit eget firma er alle krydset af.

Turen går nu imod Chile - men denne gang er Georgia ikke alene.

 

Jeg har ikke anmeldt de tidligere bøger i serien, og valgte alligevel blot at hoppe med her i det afsluttende bind grundet alle de gode ting jeg havde hørt om de tidligere bøger.

Men selvom jeg missede et par ting, gør det ikke noget, for jeg kommer helt klart til at læse dem nu!

Bogen er skrevet i en let og humoristisk ånd, der ændrer en påstående livskrise til et eventyr.

Hvis du har læst Bridget Jones eller Lindsey Kelk, bliver du nødt til at læse denne lige så vel - det er et must!

Selve handlingen starter med, at Georgia og Ben er i IKEA efter ting til at møblere deres lejlighed med. Det virker, for mig, så utrolig basalt, når man tager i betragtning hvordan de lige pludselig befinder sig i en konkurrence i Chile.

Det var en blanding jeg godt kunne lide. Hun bliver vist som en workaholic, men det er ikke alt hun er. Hun var single, nu er hun ikke.

På den måde er mange ting nuancerede, og det sætter jeg altid pris på.

Jeg synes det virker tydeligt at hun tidligere velvilligt lod sin forlovede til en vis grad dikterer hvem hun var, hvilket jeg overhovedet ikke synes hun gør i denne bog! Hun er medajer af The Lonely Hearts Travel Club, veninde, kæreste, men intet af det får lov til at identificere hende, for Georgia Green er Georgia Green. Ikke mere, ikke mindre; Hun er bare Georgia Green.

Apropos nuancerede karakterer, og en hovedperson der bare er, synes jeg også jeg vil ind på hvordan Georgia ikke er den typiske heltinde, der altid gør alt rigtigt.

Ganske rigtigt sad jeg ofte og heppede på hende, men til tider tog jeg mig altså også til hovedet over hende.

Det er det, der gør, at jeg personligt føler jeg kan identificere mig med hende.

Derudover har bogen faktisk også givet mig en lyst til at udfordre mig selv på samme måde som Georgia gør det.

Vi er andet end vores titler, og måske er det ganske sundt for os alle at blive mindet om det, som vi gør med hjælp fra Katy Colins serie.

Bogen inspirerede mig desuden også til at undersøge forfatteren, og dermed fandt jeg hendes hjemmeside; www.notwedordead.com

Titlen fangede mig især, endnu mere så efter jeg fandt ud af, at Katy Colins selv blev forladt ved alteret, hvilket tvang hende til at finde sig selv på samme måde som Georgia. På dansk betyder navnet 'ikke gift eller død', eller 'hverken gift eller død', hvilket viser, hvis du spørger mig, en gylden mellemvej, hvor det ikke er lig døden at være på egen hånd.

Tak til forlaget HaperCollinsNordic for anmeldereksemplaret.

bottom of page