top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Woodwalkers - Carags forvandling, af Katja Brandis


'Carags forvandling har for mig været den, der lod mig stifte bekendtskab med Woodwalkers serien - og hvor er jeg bare glad for det!'


Carag er changer. Det betyder, at selvom han egentlig er født puma, har han evnen til at forvandle sig til menneske efter behov.

Det er dog ikke en evne, han hyppigt bruger. Ikke fordi han ikke vil, men fordi hans forældre ser det som at løbe en unødvendig risici.

Da Carag (Endelig!) får lov til at komme til Jackson Hole, den by, der er tættest på hvor i Rocky Mountains Carag og hans familie bor.

Det er en helt ny verden, og selvom det er skræmmende elsker Carag hvert sekund!

Indtil, altså, at hans søster bliver for fristet af kødfryseren i et supermarked, og ikke kan styre sig.

Hurtigt er hun er puma igen, og i samarbejde med sin mor må Carag få hende beroliget og derfor listet ud af butikken.

Da de er tilbage i den vilde natur går noget op for Carag: han vil tilbage.

Han forvandler sig til et menneske, påstår at have hukommelsestab, og bliver adopteret af Donald og Anna Ralston.

'Jay', som han hedder nu, er ikke alt for vild med sit nye liv.

Mobning og to møgirriterende og uretfærdige søskende er ikke just opskriften på et skønt liv.

Men alt ændrer sig da Carag bliver optaget på Clearwater High; en skole for woodwalkers.

 

Carags forvandling har for mig været den, der lod mig stifte bekendtskab med Woodwalkers serien - og hvor er jeg bare glad for det!

Hele Woodwalker universet er virkelig genialt, og jeg er virkelig imponeret over både hvor lang den er (Cirka 250 sider) og hvor overraskende let sproget er.

Jeg kan huske da jeg selv var yngre, og gerne ville læse Harry Potter. Det lykkedes, men den var nok lidt over mit niveau dengang, og dertil er denne et genialt forslag.

Jeg forestiller mig at det hovedsageligt må være drenge der har interesse i denne, men jeg ser ingen grund til at piger ikke kan nyde den lige så meget.

Som sagt minder den mig lidt om Harry Potter serien, på flere punkter, men også på de mest simple ting: Dreng bor hos en form for adoptivfamilie med en 'bror', der piner ham, bliver optaget på en form for magisk skole, og så ændrer alt sig.

Derudover så jeg også først Theo Soderberg, pedellen på Clearwater High, lidt som Katja Brandis version af Rubeus Hagrid, nøglerbæreren på Hogwarts.

Men, trods det sammenlignelige, er Woodwalker serien stadig virkelig original!

Nej, det er ikke første gang vi hører om mennesker, der kan skifte form til dyr, men det er helt klart første gang jeg har set det fortolket som det er i denne, hvilket jeg virkelig har elsket.

Noget jeg dog VIRKELIG har undret mig over, er at siden der vender ud, når bogen står på en bogreol, vender forkert... Jeg har bogstaveligt aldrig nogensinde set en bog der vender sådan her før, og jeg er ikke helt sikker på om det er et bevidst stunt, eller om forlaget og designeren af coveret simpelt hen ikke er klar over det og ikke har tjekket?

Det er første gang jeg så meget som hører om Woodwalkers, og nu er jeg utrolig skuffet over at det er det. Den fortjener meget mere opmærksomhed, og jeg håber i den grad nogen flere vil få øjnene op for den!

Derudover kan jeg heller ikke lade være med at tænke, at den ville være perfekt til at blive filmatiseret.

Tak til forlaget Straarup&Co for anmeldereksemplaret.

bottom of page