top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Bare hverdag, af Camilla Guldager Troelsø


Camilla Guldager Troelsø har i denne bog samlet en række hverdagsfortællinger.


Anders er hjemme ved sin mor og far for at fejre juleaften. Louise frygter at have fået rabies, efter hun stødte på en ræv. Barbara bliver drillet, næste hovedperson drikker nupo til morgenmad, og Augusta er på stranden med sin mor og far og Ellen.

Alle gennemgår de, hvad vi alle gør: En typisk hverdag. En hverdag med en vægt, der viser et lidt for højt tal, en, med familiefødselsdage, en med bondegårddyr, og så videre.

Camilla Guldager Troelsø har samlet en række hjerdagsfortællinger om folk, der hver især oplever det, så mange andre danskere også gør.

 

Jeg havde ærligt talt lidt svært ved at overkomme denne bog, selv med længden taget i betragtning. Bogen er på 115 sider, men hver historier er omkring et par sider, hvilket nok var liiiidt for kort når der ikke som sådan var dybere mening i dem.

Med det mener jeg, at selvom man selvfølgelig kan analysere på dem, hvilket jeg da også tror har været Camillas, som jo er skolelærer, mening.

Men jeg må indrømme, at det ikke ville være en tekst, jeg ville have lyst til at tage med til eksamen eller lign., netop fordi de alle er så korte, og der - så vidt jeg kunne se - ikke var voldsomt mange skjulte budskaber.

Men det kræver en bog jo heller ikke, det er bare noget jeg personligt godt kan lide når historier er så korte.

Når det dog er sagt, synes jeg faktisk det var forholdsvist interessant læsning. En smule tankevækkende, og overskuelig på grund af længden.

Jeg manglede lidt at mærke forfatterens personlige stil skinne igennem. Godt nok har hun visse skrivetræk, som går igen over historien, men jeg fik lidt følelsen at det egentlig ikke var med vilje, hvilket jeg synes er en skam.

Jeg er helt vild med, når forfattere formår at skille sig ud, og skrive på deres egen måde; det er det, der redder dem fra at være clicheer.

Men når alt det er sagt, må jeg også indrømme, at det jo godt kan være at den er fyldt med ting, der kan analyseres på, og at mit niveau bare ikke er højt nok, til at jeg overhovedet opdager det, og det er heller ikke usandsynligt at andre vil elske bogen, så jeg vil på trods af de ting jeg har peget ud stadig anbefale dig at selv gå ud og læse bogen - for som sagt, var den faktisk helt okay.

Tak til forlaget Brændpunkt for anmeldereksemplaret.

bottom of page