top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Mor, af Tine Skovmøller


'Hvordan forbereder man sig på at blive mor?'

sådan lyder første spørgsmål på bagsiden af bogen. Men kan man overhovedet forberede sig på 'det følelsesmæssige kraniebrud, man kommer hjem fra hospitalet med'?


Et af mine yndlingskapitler var det med titlen '100 måder at skade dit barn på', hvori Tine Skovmøller nedfælder nogle af hendes bekymringer omkring hendes forhold med hendes barn. For er det egentlig okay at hun efter mange udmattende timer endte med at få ham via kejsersnit? Er der ikke noget om, at det kan være skadeligt for barnet? Og timerne lige efter fødslerne, er de ikke også virkelig vigtige? For dem gik hun jo også glip af!

Sådanne tanker og bekymringer virker det til at Tine har mange af, og hun deler glædeligt ud af dem sammen med hendes mange andre ideer. Hver og en er de interessante, og jeg tror mange vil nyde godt af at læse den. Jeg kan i hvert fald sige at den udover har startet en tankerække i mig også har givet mig en bedre forståelse for min egen mor og hvilke tanker hun måske har haft.

Tine skriver blandt de mange andre ting også om hendes nagende samvittighedsfølelse; for burde hun ikke være tættere på hendes søn? Den følelse alle andre ser ud til at have af at have så meget kærlighed til ens barn, at være så ivrig på at bruge tid og energi på det, hvorfor har hun ikke det lige så kraftigt som andre ser ud til at have det?

Bogen er velskrevet, simpel og let at skimme igennem. Hvert kapitel er overskueligt og let at finde rundt i, og jeg tror mange nybagte mødre vil finde glæde i denne håndbog.

Tak til forlaget EgoLibris for anmeldereksemplaret.

bottom of page