top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

KOMA 2 - Fredsmægleren, af Michael Ford


Den politiske elite er alle samlet foran Fredensborg slot da de bliver ofre for en terrorhandling; et missil bliver afskudt fra en drone.


John Doe er vågnet fra komaet, og har fundet sammen med sygeplejersken der hjalp med at passe ham. Hans gamle ven Khalid opsøger de to, der sammen får nok støtte til at kunne starte en flygtningelejr i Beekadalen, og det går over alt forventning. Flygtningene får arbejde, går i skole, og håb spirer.

Men det er ikke nok.

Endnu engang bliver John kontaktet, denne gang for at sætte gang i et samarbejde der forhåbentligt kan resultere i fred.

Endnu engang ender John Doe i et koma, og endnu engang ender Tina som mellemmand imellem ham og medierne. Denne gang har de ikke 40, men 10 dage til at vække ham fra komaet. En amerikaner har fundet et stof der efter sigende skal kunne hjælpe ham ud af komaet. Men vil det virke?

Og vil det lykkes for John... Eller teoristerne?

 

Jeg må indrømme at denne bog nok lidt skuffede mig. Jeg havde måske for høje forventninger efter det brag af en bog 1'eren jo var.

Michael Ford har tydeligvis en hel del viden om emnerne i bogen (terror, politik, Mellemøsten osv), og det nød jeg. Mange forfattere skriver bøger med samme emner inkluderet, men Michael Ford er nok den første jeg har læst noget af der har en så afslappet viden omkring det. Han er ikke ivrig efter at vise hvor meget han ved, men lader det naturligt blive en del af en realistisk historie.

Udover det er forfatteren til tider hård over for diverse nationaliteter, men det er på ingen måde noget jeg ser som provokerende da det virker som om det simpelt hen bare er en hård tankegang istedet for et forsøg på at ramme nogen.

Spændingsopbygningen er ganske god til tider; jeg tog mig selv i at sidde med en frygt for, at alt John havde arbejdet på ville ryge i vasken.

Tak til forlaget EgoLibris for anmeldereksemplaret.

bottom of page