top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Hjemland, af Tove Holmgård Sørensen


"Syv flygtninge

Syv familier

Syv fortællinger

- in 30 år i Danmark"


Reza bor I danmark, og har efterhånden gjort det længe, men det har ikke altid været let, ligesom det heller ikke har været let for de andre familier i bogen.

Isayas føler sig snydt af systemet; han er blevet anklaget for vold og må ikke se hans lille søn mere. Da han møder en ny kvinde kan hun ikke komme til Danmark med deres børn, og endnu engang føler han sig i klemme.

Mezgheb blev tvunget til at rejse til Danmark meget pludseligt med hendes brors børn; men hendes egne børn ved hun ikke hvor er, og om de end er i live.

Syv forskellige historier kan findes i denne bog, og de er i sandhed fantastiske alle som en

Især Rezas historie fandt jeg personligt meget inspirerende. Det er måske det var den første i rækken, men at høre en så detaljeret fortælling om noget, der normalt er tabu, har hjulpet mig med at få en bedre forståelse af, hvad det at være 'flygtning' indebære.

Vi bor i et samfund med mange med andre etniske baggrunde, men det at være flygtet fra et land med krig. Det går jeg ud fra er fordi det må være meget traumatisk, men ikke desto mindre betyder det en mindre forståelse over for det.

Det tror jeg denne bog kan ændre, da syv flygtninge får lov til at fortælle deres historier med egne ord, og dermed sætte lidt lys på sagen.

Bogen er en, jeg både mener privatpersoner burde læse, men også institutionener såsom skoler tror jeg kunne nyde godt af historierne heri.

Tak til forlaget EgoLibris for anmeldereksemplaret.

bottom of page