top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

I den kolde, mørke jord, af Stuart MacBride


Da et lig bliver fundet i skoven tyder alt på at det bare er det sædvanlige, men teorier om seriemorderer bliver udvekslet, og snart ligger Logan McRaes arbejdsliv lige så meget i laser som hans private.


Logan McRae er blandt dem der finder et lig i skoven. Mordet ser ud til at have været voldsomt, og teorier og væddemål om seriemorderer og tatoveringer flyver frem og tilbage.

Da Logans tidligere chef overtager eftersøgningen og den nye politiinspektør er efter ham kan Logan finde ro i sine samtaler med Samantha.

Samantha som jo egentlig ligger i koma - indtil videre. Det er et spørgsmål om tid før der bliver slukket, og enten vil hallucinationerne blive ved, ellers vil Logan blive nødt til at acceptere et liv uden hende.

Men selvom de kun var sammen i to år før hun endte i komaet, har de jo været sammen i syv år nu.

Hvis hun var død den dag for fem år siden ville Logan have kunnet sørget og så kommet videre, men det er der ikke plads til som det er. Hun er jo stadig i live, også selvom hun aldrig vil vågne igen, ikke?

 

Allerede fra første side skinner Stuart MacBrides talent igennem, og der er ingen tvivl om at vi her har person med stort potentiale.

Som sagt kan man fra første side mærke hans talent, men også hans skrivestil som er forholdsvist ensartet hele bogen igennem - for nogen ville det skræmme læsere væk, men med en forfatter så dytig som Stuart MacBride er der ingen tvivl om at det er hvad de fleste ville ønske.

Der er lagt tryk på rigtig mange ord, hvor jeg ville ønske Stuart MacBride ville have lidt mere tillid til at læserne godt selv kan fange hvor trykket skal være, eller at han øvede sig i at skrive så det ikke er nødvendigt, da det faktisk sætter læsehastigheden en del ned i længden.

Bogen er en uafhængig del af en serie, som jeg læste som den første.

Egentlig kunne det sagtens lade sig gøre, men det var en smule forvirrende, og tydeligt at jeg havde misset en del - plus, med en så dygtig forfatter kan jeg ikke se problemet i at læse de andre også;)

Første eksemplar jeg fik af denne bog var en smule.. Ehh, specielt. Forsiden vendte forkert - eller så gjorde selve bogen, men noget passede i hvert fald ikke helt sammen.

Jeg skrev en mail til HarperCollinsNordic, som (som altid) var utrolig venlige, og inden for få dage havde jeg et nyt eksemplar i hånden. Jeg har indtil videre udelukkende haft gode oplevelser med forlaget og deres ansatte; faktisk har de været så venlige at jeg synes det var værd at nævne her i anmeldelsen:)

Tak til forlaget HarperCollinsNordic for anmeldereksemplaret.

bottom of page