top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Er du okay, Marie?, af Anika Eibe


Marie har altid været klassens taber sammen med Nanna, men efter en helt sommerferie har alt ændret sig. Hun har fået bryster, og pludselig er opmærksomheden ikke helt så dårlig som normalt.


Maries mavepine har været væk i flere uger, men nu kommer den pludselig tilbage.. På samme tid med skolestarten efter ferien.

Umiddelbart virker der ikke til at være sket meget over ferien, og mobningen fortsætter da også til at starte med... Men så får drengene øje på Maries nye, mere kvindelige, krop.

Brysterne der gik fra at være en A-skål til C-skål. Okay. C-skålene er måske lidt store til hende, men en C er en C. Og nu er Marie en C, og det får drengene hurtigt øje på.

Hun har ønsket Jonas' opmærksomhed i flere år, men nu er det pludselig Thors hun får, og det er svært at sige nej når man pludselig bliver interessant. I stedet for at se det som en fornæmelse ser Marie det som en indgangsbillet til de populæres bord.

Men på vejen imod popularitet glemmer Marie både Nanna og den nye dreng Daniel, og pludselig er hun uvenner med Nanna og det viser sig, at hænge ud med de populære ikke helt var som hun havde troet.

Men kan man godt blive usynlig igen? Og kan Nanna tilgive Marie?

 

Jeg håber utroligt meget at alle folkeskoler har disse bøger på lager, for hvor ville det dog hjælpe så mange unge med problemer.

Jeg har kun læst tre af de (indtil videre) fire bøger, men hver især har de været spot on og været inde på utrolig vigtige emner.

Noget jeg godt kan lide ved denne især er hvor uskyldig Marie er i det hele. Jeg siger ikke at det er okay - tværtimod - at hun bliver drillet, men jeg kan forstå hvorfor Fie ikke har det godt og hvorfor Nanna bliver drillet, men Marie har jo intet gjort galt. Det synes jeg egentlig heller ikke Fie har, men der kan man forstå hvor presset kommer fra, men det viser fint at man kan blive mobbet uden en grund.

Marie er ikke overvægtig, hun er ikke dum, hun er ikke grim (faktisk nærmere det omvendte) og hun gør ikke noget imod nogen, så hvorfor er hun ofret?

Hun tager nogle forkerte valg da hun pludselig ser en mulighed for at blive venner med de populære, med Jonas.

Granted, nogle af de ting hun gjorde var ikke helt de smarteste, men vi har alle begået fejl, og 15-16 årige er ikke umiddelbart kendt for deres gode beslutninger eller impulskontrol.

Jeg må indrømme at skrivestilen ikke imponerer mig og det er ikke en potentiel klassiker, men for fanden hvor er den værd at læse alligevel - hele serien.

Derudover er Anike Eibe den første forfatter jeg er stødt på der har formået at skrive om så mange forskellige problematikker - uden selv at have oplevet det.

Den første jeg læste var Fie, der skærer i sig selv og føler et pres for at være perfekt - noget jeg relaterede rigtig meget til da jeg selv har været der.

Men det er første gang jeg har læst en bog hvor det har været protrætteret så godt, og så endda af en der ikke selv har været selvskadende.

Derudover vil jeg lige nævne at Anika simpelt hen har været så sød. Jeg skrev til hende omkring anmeldelser af hendes bøger men fik lige i samme omgang nævnt at hendes bog hjalp mig utrolig meget.

Derfor var det også så dejligt da hun signerede Marie for mig - noget jeg er meget taknemmelig for!

Tak til forfatteren Anika Eibe for anmeldereksemplaret.

bottom of page