top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Min mors hævn!, af Maj-Britt Randklit


'Mit indre sår er flået op igen, hvor meget modgang og ondskab kan et menneske udholde? Ghandi sagde, at modstan mod det onde er en hellig pligt. Det vil jeg efterleve, hvordan ved jeg endnu ikke.'


Med de ord bliver bogen skudt i gang, og vi bliver lukket ind i Ullas verden.

Ulla har aldrig holdt meget af sin mor - nok fordi hun havde en tendens til at være kold, følelseløs, og Ulla igennem hele sin barndom savnede kram og knus.

Men da Ullas mor er på hospitalet er der alligevel noget der får Ulla til at besøge hende. Hun bliver opfordret til at læse sin mors dagbøger hun har skrevet på igennem mange år - måske vil hun derved få et indblik i sin mors liv, som hun ikke har haft førhen.

Da Ullas mor dør beslutter hun sig for at tage et kig på dagbøgerne. Der viser sig dog at være mere end bare et par stykker, og før hun ved af det er Ulla blevet hevet ind i en gennemgang af hendes mors ungdom - som måske heller ikke var helt så god som man kunne have ønsket.

 

Før jeg begyndte på bogen mindede jeg mig selv om at holde øje med mulig forvirring. Ikke alle forfattere kan skrive en bog med severale POV'er uden at det bliver forvirrende - især når historien strækker sig over længere tid og ikke ligefrem er i kronologisk orden.

Det viste sig dog at være overflødigt, for det have Maj-Britt Randklit helt styr på! Faktisk viste hun sig at have en imponerende evne for det, og jeg håber ikke dette er den sidste bog hvor vi får lov til at nyde det.

Plottet deri synes jeg åbner op for rigtig mange muligheder. Nogle af disse bliver brugt, men desværre synes jeg ikke altid det bliver udnyttet til fulde. Jeg savner lidt at der blev åbnet op for underplots deri - altså et 'mindre' plot der hjælper en forfatter med at skabe spænding og holde læsernes interesse.

Skrivestilen deri er til gengæld virkelig fantastisk, og noget der helt klart gør bogen værd at læse. Den er flydende og kan læses uden anstrengelse, hvilket gør den optimal til hyggelæsning, samtidig med at der er nok handling og så videre i den til at man får lyst til at læse videre for spændingens skyld.

Alt i alt en fin bog, der helt klart kan anbefales.

Tak til forlaget Mellemgaard for anmeldereksemplaret.

bottom of page