top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Dus med døden, af Mette Bendixen & Marie-Louise Vianello


Hvordan skal man reagere når en af ens elskede dør? Og hvordan skal man reagere når en af ens elskede mister en af sine elskede?

Det forsøger Mette Bendixen og Marie-Louse Vianello at sætte lys på i Dus med døden.


'Har du nogensinde oplevet at stå over for et menneske i sorg og ikke vide, hvad du skulle sige?'

Sådan lyder det første spørgsmål bag på denne bog, og jeg synes faktisk det opsummerer den temmelig godt.

En ting er at miste en elsket, men når en elsket mister en elsket er de fleste på dybt vand.

En slags håndbog i praktisk format hjælper Mette Bendixen og Marie-Louise Vianello med at sætte opmærksomhed på et af de emner der ikke får nær nok i forvejen; de pårørende, og de pårørendes pårørende.

Det er svært at stå ved siden af et menneske i sorg, men med denn bog i hånden for man et indblik i den rigtige måde at håndtere det på.

Hæftet er delt op i fire; Den første tid, sorgens anatomi, hvad skal jeg sige? og senere. Hver af disse dele er delt op i kapitler der gennemgår alt man som pårørende kan have brug for på den mest ligetil og simple måde muligt.

Det synes jeg fungerer rigtig godt, da det giver læseren en følelse af noget tættere på en brochure end en bog. Den er let at slå op i, og hvis man trænger til at genopfriske et af emnerne der er oppe i løbet af bogen er det let og hurtigt at finde dem så man kan gennemgå dem efter behov.

Jeg tror virkelig denne bog vil kunne hjælpe mange der står med et savn, og de pårørende der står med en massiv følelse af hjælpesløshed.

Jeg vil ikke sige noget dårligt om denne bog, for jeg tror virkelig den kan gå ind og hjælpe mange der har brug for det - andet har jeg ikke at sige.

Tak til forlaget EgoLibris for anmeldereksemplaret.

bottom of page