top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Den evige brudepige, af Lindsay Kelk


Maddie Fraiser er 31 år, og efter to år som single kommer det ikke som en god overraskelse da hendes perfekte, blonde veninde, der er skide tynd og med alt for store bryster, bliver forlovet. Især ikke når hun vil have Maddie til at planlægge brylluppet.


Maddie er eventplanlægger, og har de sidste 10 år siddet i det samme, kedelige assistentarbejde. Faktisk kan hun godt lide hvad hun laver; men hun er ikke så glad for Shona, hendes manipulerende chef, som aldrig giver Maddie den credit hun fortjener.

Da en af Maddies bedste veninder bliver forlovet, vil hun selvfølgelig gerne give et nap med... Selvom det er uden betaling.

Situationen er bare den, at hun havde regnet med at hjælpe sin veninde, og fik istedet en sindssyg kvinde der ringer klokken tre om natten, og skriver igen klokken fire, bare lige for at være sikker på der ingen ændringer er sket.

Sarah er det sidste medlem af deres lille trio, og samme aften som Lauren indvier dem i nyheden om hendes forlovelse, får de at vide at hun skal skilles fra hendes mand.

Hver især har de deres problemer, inklusiv Maddie, som stadig kigger hendes ex-kæreste Seb's facebookprofil igennem fra tid til anden. Han er både gift og har fået et barn nu - et barn der ifølge Maddie er meget, meget grimt. Men det er de fleste børn nu, også hendes søsters, som larmer alt for meget.

Det hjælper lidt på situationen med Seb, da Maddie serverer til et bryllup, og tilfældigvis møder to fyre, som begge to virker som de perfekte gentlemans. Forloveren Will, og den høje Tom - som bestemt ikke kan lide hinanden.

Maddie får fornemmelsen af, at Tom flirter lidt med hende (selvom han formåede at kalde hende både en pingvin og panda da de mødte hinanden) men han er forlovet til den perfekte Vanessa.

Will er til gengæld single, og stik imod Maddie's sædvanlige personlighed vågner hun op ved siden af ham næste morgen.

 

At skrive et referat af bogen viste sig svært, da det hele egentlig handler om brylluppet. Det synes jeg dog heller ikke jeg kan tillade mig at sige, da det er meget misvisende. Rundt om brylluppet foregår en helt masse, og der er sågar ikke kun et enkelt bryllup der er fokus på deri.

Alt jeg kan sige er, at denne bog er absolut fantastisk. Hvordan Lindsey Kelk gør det, ved jeg ikke, men hun formår at skrive noget helt igennem fantastisk med masser af humor, samtidig med at den ikke er overfladisk eller plat.

Meget i stil med Sex and the city, Bridget Jones og Nynnes dagbog er denne både pinlig, romantisk og helt igennem vidunderlig.

Til tider må jeg indrømme, at navne er brugt mange gange, istedet for at skifte imellem 'hun', 'hende' og navnet, men det underbygger historien og tilføjer humor. Eksempel på siden 67;

"Det var 10 år siden, vi havde været hjemme ved Laurens far.

Laurens far var flyttet."

Udsnittet lyder ikke som sådan morsomt, men når man for resten af siden med er det langt mere velfungerende.

Karakterene i bogen er velskrevne, og har stort set alle en dyb personlighed, og det er klart at hvis man skulle gå ind og analysere en karakter, havde man mange muligheder.

Jeg synes dog der er en enkelt person, der er en smule for overfladisk i forhold til historien.

Wills kæreste Vanessa er beskrevet som meget smuk, men det eneste vi får beskrevet er hende udseende. Hendes personlighed minder meget om hvad hun kalder Maddie; en sæk.

Der synes jeg godt, hun kunne have haft lidt mere personlighed.

Allerede fra side et var jeg fanget af bogen, og jeg fik højere og højere forventninger til den som jeg kom længere ind i den, men jeg må indrømme at jeg blev skuffet over slutningen. Jeg synes der var lidt anti-klimaks over det, og at den var en smule for flad. Det er en der er skøn at læse, men nu når jeg har lagt den fra mig tænker jeg ikke på den.

Dette er dog trods alt min mening, og jeg er sikker på at mange vil nyde slutningen på bogen - og resten af den.

Bogen er utrolig romantisk, og selvom jeg ikke er romantisk anlagt tager jeg mig selv i at sidde og smile af de mange søde handlinger.

Alt jeg kan sige, er at jeg vil anbefale denne bog til enhver, da den er helt igennem fantastisk!

Tak til forlaget HarperCollinsNordic for anmeldereksemplaret.

bottom of page