top of page
  • Forfatters billedeKaroline Bloch

Nooob, af Maria Kjær-Madsen


Bog skrub fyldt med tossede idéer, tossede påfund og en masse drengehørm. Fesor, Sammy, Jakob og Jeppe render rundt og tester grænserne, især Fessor, hvis mor har sagt at han må gøre hvad han vil, så længe det ikke dræber ham. Nu har han så sat sig for at finde ud af hvor den grænse går.


I første historie hører vi om Jeppe, som har besluttet sig for at tage kameraet med under isen hvor han skal svømme ti meter. Alt er klart da han hopper i, men nogen hiver ham op - hvilket er totalt urimeligt, fordi når man har fået hjælp, er det imod reglerne at lægge den op. Den ville ellers have fået crazy mange views.

I anden historie hører vi om spise konkurrencen; hver person får 25 hotdogs; pånær Jakob, som ikke kan lide dem. Så gælder det om at spise allerflest, faktisk så mange, at man lægger og kaster op bagefter. Der skal jo helst være noget weird på videoen også, ellers gider ingen da se den, og det er efter alt en konkurrence.

I tredje historier får vi flere løjer, og i fjerde får vi flere endnu.

Advarsel: Denne bog er ikke for piger.

Jeg havde ikke troet jeg kunne hygge mig sådan med en børnebog, men den var overraskende nok en, jeg også selv fandt sjov. Drengenes mange påfund kan underholde alle aldre, og deres manglende sans for konsekvenser er også utrolig morsom.

Sproget deri er passende til aldersgruppen den er henvendt til, også selvom blandt andet ordet fuck går igen. Skriften og skriftstørrelsen er tilpas, og der er ikke for mange illustrationer, hvilket gør det tydeligt at man skal have et vist læseniveau for at kunne følge med.

Udover det, synes jeg at illustrationerne deri er virkelig søde, og da jeg så den første fik jeg helt lyst til at farvelægge den.

Drengene er hver især charmerende, og jeg vil helt klar anbefale bogen - dog nok mest til drenge i alderen 10-12 år.

Tak til forlaget Valeta for anmeldereksemplaret.

bottom of page